O analiză a pieței auto din Rusia ne arată că prețurile au explodat de la 1 martie, odată cu aplicarea sancțiunilor și cu prăbușirea rublei. Unele mașini s-au scumpit chiar și cu 6000 de euro.

În aceste vremuri dificile, economia Rusiei este lovită din toate părțile, în încercarea de a sili Kremlinul să oprească atacurile din Ucraina. Era inevitabil ca sancțiunile economice să nu se resimtă și în industria auto. Asta după ce 2021 a fost și în Rusia un an dificil, din cauza crizei de semiconductori.

O analiză publicată zilele acestea de LifeNews și bine documentată de jurnalistul Robert Stan, ne arată situația vânzărilor de mașini noi din Rusia. Sancțiunile impuse de Occident au făcut ca prețurile automobilelor să crească substanțial. Asta după ce ele se majoraseră deja cu o medie de 15% în 2021, pe fondul crizei de semiconductori, un trend resimțit și la noi și în toată Europa.

Acum, în Rusia, comercianții de mașini majorează prețurile constant de la 1 martie încoace. Rușii încearcă să își investească economiile în ruble în orice fel de bunuri, inclusiv în mașini, pentru a evita deprecierea lor. Creșterea prețurilor se aplică atât mașinilor importate din Europa (din ce în ce mai rare după oprirea livrărilor de către toți marii producători), cât și celor produse local.

Kia Rio PORNEȘTE DE LA 14.000 DE EURO

Potrivit agenției rusești Ria Novosti, citată de Lifenews, vehicule considerate de buget au ajuns să aibă prețuri care depășesc cu mult 10.000 de euro.

Asta în condițiile în care mașinile vândute în Rusia aveau prețuri mai mici decât în restul Europei. Faptul că stocurile scad de la o zi la alta, duce la oscilații ale prețurilor de la o oră la alta. Unii dealeri nici nu mai afișează prețul mașinilor.

Micul Kia Rio, modelul entry-level al sud coreenilor, avea un preț de pornire de 8000 de euro pe piața din Rusia la final de 2021. De la începutul lui martie, prețul a mai crescut cu 6000 de euro. Același lucru se întâmplă și la Hyundai, unde cel mai accesibil model, Hyundai Solaris, costă echivalentul a 14.000 de euro. Însă, pentru puținele mașini rămase, clienții trebuie să plătească cash.

SUV-ul urban Hyundai Creta a ajuns la 17.100 de euro, deși, la finalul anului trecut, o configurație similară costa puțin peste 10.000 de euro. Iar un model mult mai familiar europenilor, adică Peugeot 2008, are un preț de pornire de 2.2 milioane de ruble, adică 18.000 de euro.

LADA NIVA, SINGURA MAȘINĂ PRODUSĂ FĂRĂ SINCOPE

Nici mașinile locale nu sunt mai accesibile și nici disponibile. Asta pentru că nimeni nu mai livrează semiconductori sau alte piese importante în Rusia.

Potrivit AuvtoVAZ, constructorul național, singura mașină care poate fi produsă fără sincope este Lada Niva, fiind vorba despre o mașină foarte simplă.

De această situație vor profita constructorii chinezi, care au încă acces pe piața rusă. De asemenea, indienii de la Mahindra ar putea profita și ei de pe urma lipsei producătorilor europeni. Chiar și fabricile construite de producătorii europeni ar putea fi preluate de nume chinezești precum Foton, BYD și Saic.

Majoritatea tranzacțiilor se fac cu bani cash, pentru că numărul creditelor auto s-a prăbușit dramatic după ce dobânda a fost majorată de la 9 la 20%, în urma sancțiunilor impuse de toată lumea.

Category