Datoria unui șofer cu adevărat responsabil este întreținerea cât mai bună a mașinii. În caz contrar, nu doar siguranța, ci și valoarea de revânzare pot fi compromise.
În ce categorii se împart piesele, după uzură:
Consumabile de gradul I: în această categorie se încadrează elemente precum filtrul de ulei, de combustibil, de polen și cel de aer;
Consumabile de gradul II: acestea sunt lichidul de frână, uleiul de servodirecție, discurile și plăcuțele de frână, acumulatorul, kitul de ambreiaj și becurile;
Consumabile de gradul III: această categorie include, în general, elementele de direcție și de suspensie, cum ar fi bucșele, pivoții, planetarele, precum și subansamble ale articulațiilor.
Când se schimbă piesele în funcție de rulaj
- uleiul și filtrul de motor: acestea se schimbă doar împreună, iar de obicei această operațiune are loc la cel mult 30.000 de kilometri parcurși. În cazul în care vrei să ai certitudinea că asiguri mașinii tale un rulaj lin și o funcționare ce menajează propulsorul, poți schimba lichidul și filtrul aferent la un interval maxim de 15.000 de kilometri parcurși.
- lichidul de servodirecție: punctul critic de la care este clar că lichidul de servodirecție trebuie înlocuit de urgență este înnegrirea acestuia. Schimbul trebuie să aibă loc la cel mult 100.000 de kilometri parcurși, dar vei fi cel mai în siguranță dacă vei alege să faci această operațiune la un interval de 50.000 de kilometri.
- lichidul de servofrână: acest fluid are un rol direct în asigurarea unui nivel de siguranță cât mai ridicat pe perioada rulării, așa că schimbarea lui nu trebuie întârziată deloc. Lichidul de frână nou va lua locul celui vechi odată ce acesta devine maroniu-închis. O mașină cu un rulaj mare va fi cu adevărat întreținută dacă lichidul de frână va fi înlocuit la cel puțin doi ani.
- filtrul de combustibil: această piesă are rolul de a proteja injectoarele de eventualele impurități ce s-ar putea găsi în carburant. În cazul în care el se înfundă, poate cauza o aprindere mai greoaie și chiar cedarea pompei de transfer. Această piesă de schimb trebuie reînnoită la cel mult 30.000 de kilometri, în funcție de calitatea carburantului, precum și de cea a piesei montate inițial pe mașină.
- filtrele de aer și polen: filtrul de aer menține curate circuitele motorului și trebuie înlocuit într-un interval cuprins între 10.000 și 30.000 de kilometri. Filtrul de polen reține praful și particulele cu potențial alergenic ce pot intra în mașină prin gurile aerotermei. Pentru ca el să nu se încarce cu mucegai, trebuie schimbat când își fac apariția în mașină condensul sau mirosurile urâte.
- bateria mașinii: această componentă dă semne de oboseală după cel puțin cinci ani de la instalare, iar acestea constau în pornirea mai grea a mașinii și în eventualele scurgeri ale fluidelor din interior. În cazuri extreme, chiar și după încărcare, bateria va rămâne fără curent, așa că soluția va fi tot achiziția uneia noi.
- plăcuțele de frână: când acestea își pierd suprafața de contact cu discul, nici acesta nu scapă fără uzură. În cazuri extreme, discul poate prezenta șanțuri și chiar deformări, așa că ai putea avea nevoie să îl schimbi odată cu plăcuțele vechi, pentru a nu le deteriora și pe cele noi. În cazul în care rulezi preponderent în mediul urban, este posibil să schimbi plăcuțele de frână la 10.000 de kilometri.
- freonul instalației de climatizare: dictată mai degrabă de funcționarea defectuoasă a instalației de climatizare, schimbarea freonului poate fi cauzată și de momentele lungi în care nu folosești aerul condiționat. Pentru a evita cheltuielile inutile, este recomandat să verifici aparatul de aer condiționat în cadrul unei revizii complete o dată la cel puțin doi ani. De asemenea, este bine să verifici sumar instalația imediat după ieșirea din iarnă.
- kitul de distribuție: în general, un kit de distribuție se schimbă la 90.000 de kilometri sau la o medie de cinci ani de utilizare a mașinii. în cazul modelelor cu distribuție pe lanț, nu pe curea, kitul se va schimba chiar la 180.000 de kilometri. Rolul acestei operațiuni este acela de a preveni ruperea curelei, ce va provoca, la rândul ei, lovirea supapelor rămase deschise de pistoanele aflate în mișcare.
- kitul de ambreiaj: acest ansamblu este format din discul de ambreiaj, placa de presiune, rulment și, în cazul unora dintre mașinile diesel, volanta. Apariția ambreiajului hidraulic a generat nevoia ca toate aceste piese să fie schimbate concomitent, iar intervalul ideal pentru această operațiune, în kilometri, este de cel puțin 150.000. Vei ști că trebuie să faci această operațiune când pedala de ambreiaj va cupla din ce în ce mai sus.