Calitatea anvelopelor este unul dintre aspectele cele mai importante ale unei masini pentru a circula in siguranta. Anvelopele sunt considerate printre cele mai scumpe consumabile ale unei masini, si indispensabile din dotarea mașinilor care circula pe carosabil umed, acoperit cu zapada sau polei.

De aceea odata cu venirea iernii Scoala de soferi ELIT va recomanda sa verificati nivelul de uzura al anvelopelor pentru a fi in siguranta in conditii de trafic specifice sezonului rece.

Vechimea anvelopelor

Data de fabricatie a anvelopelor este marcata pe ele sub forma unui numar format din 4 cifre. Primele doua cifre reprezinta saptamana, iar ultimele doua cifre reprezinta anul de fabricatie. Recomandat este ca o anvelopa sa nu depaseasca o vechime de 4 ani. Dupa 4 ani, cauciucul lucreaza si incepe sa se crape, chiar daca suprafata de rulare nu se uzeaza. Mai mult, materialul se intareste si nu mai face aderenta.

De obicei, o anvelopa are termen de garantie de la producator 2 ani, insa durata de viata este de maxim 5 ani, ideal fiind 4 ani. Specialistii Scolii de soferi ELIT va sfatuiesc sa evitati folosirea anvelopelor de iarna fabricate in urma cu 4-5 ani.

Profunzimea profilului

A verifica profunzimea profilului inseamna verificarea adancimii profilului si starii anvelopei in diferite locuri.

O anvelopa de iarna care are mai putin de 5 mm carne, nu mai este anvelopa de iarna. Astfel, un cauciuc de iarna are cam cu 3-4 mm mai mult profil decat unul de vara. Daca un cauciuc de vara vine din fabrica cu 5-7 mm grosime in carne, unul de iarna va veni din fabrica chiar si cu 7-9 mm. Putem declara o anvelopa de iarna uzata atunci cand mai are doar 4-5 mm in carne.

De aseamanea, adancimea benzii de rulare nu trebuie sa fie mai mica decat limita legala de 1,6 mm.

Pe piata au aparut CIP-urile, de marimea unei monede, care masoara adancimile profilelor la cauciucuri. Acestea se pot folosi atat pentru gumele de iarna, cat si pentru cele de vara.

Uzura neuniforma

Uzura neuniforma sau neregulata poate aparea in nenumarate cazuri. Banda de rulare a unei anvelope trebuie sa se uzeze in mod uniform pe toata latimea, de la un umar la celalalt, si pe toata circumferinţa anvelopei. In situatia in care anvelopa se uzeaza mai mult pe umarul interior sau exterior, acest fapt poate indica o problema la suspensia masinii sau faptul că ecartamentul nu este aliniat corect. Identificarea din timp a acestei probleme poate salva anvelopa.

Frecventa verificarii

Indicat este ca verificarea sa se intample cel puţin o data pe luna, precum si la plecarea si intoarcerea din calatorii de lunga durata.

Profesionistii Scolii de Soferi ELIT va doresc anvelope rezistente si multa aderenta pe carosabil!