La #ScoalaDeSoferiElit stim ca, de-a lungul timpului, reglajele scaunului pentru a putea conduce eficient, in siguranta si relaxat erau doar 2 la numar (scaun fata-spate si spatar).

Astazi, odata cu evolutia tehnologiei avem, nu mai putin de 7 pasi care sa ne ajute in materie de siguranta, control si confort. Prin urmare, trebuie sa ne adaptam si sa folosim toate aceste tool-uri (reglaje, in cazul nostru) asa cum au fost ele concepute.

Propunem abordarea unui subiect trecut usor cu vederea, dar a carui importanta este primordiala in interactiunea noastra cu autovehiculul pe care il conducem, indiferent de marca, model, sau numarul de cai putere de sub capota.

Asadar, haideti sa discutam despre pozitia corecta la volan*.

*pozitia corecta la volan in conducerea unui autovehicul cu masa maxima admisa de 3.5T.

Inainte de a incepe, e important de stiut ca scaunul din masina si fotoliul de acasa sunt doua obiecte total diferite – atat in constructie, cat si in modul de utilizare. De aceea, pozitia si reglajele scaunului soferului trebuie setate cu un scop anume, acela fiind in primul rand: siguranta. In primul rand, trebuie sa intelegem faptul ca singurul contact dintre tine si masina condusa sunt scaunul, volanul si pedalele. Pentru a le actiona corect si eficient pe cele din urma, trebuie ca pozitia din scaun sa ne ofere control, siguranta si confort, acesta fiind si obiectivul nostru atunci cand suntem in spatele volanului.

Pozitia scaunului pe adancime

Reglam adancimea/ inaltimea scaunului astfel incat intre capul soferului si plafon sa existe o distanta de 4-5 degete. In acest mod, vom avea o privire de ansamblu asupra a dimensiunilor masinii si a elementelor importante din trafic.

Pozitia scaunului fata-spate

Reglam pozitia scaunului astfel incat atunci cand apasam pedala de frana la maximum (la masinile cu transmisie automata), piciorul sa ramana putin flexat. In acest mod, vom avea destula forta de apasare intr-o situatie care necesita o franare de urgenta, iar in cazul unui impact, energia va fi disipata si piciorul va functiona ca un arc. In caz contrar, forta va circula catre bazin, dizlocandu-l. La masinile cu cutie de viteze manuala, urmarim acelasi reglaj, insa de data aceasta vom folosi pedala de ambreiaj ca reper.

Spatarul scaunului

Reglam spatarul scaunului astfel incat acesta sa aiba o pozitie cat mai aproape de verticala. In acest mod, vom avea suport lateral corect, fiindca nu va trebui sa iesim din scaun pentru a ajunge la volan, in cazul in care spatarul este mult prea inclinat catre bancheta din spate a autovehiculului. De asemenea, coloana vertebrala este construita pentru a functiona in doua pozitii: verticala, si orizonatala. Cea orizontala este utilizata atunci cand dormim sau cand stam in pat. In toate celelalte situatii, trebuie sa ne apropiem cat mai mult de cea verticala. In acest sens evitam problemele medicale (ex. hernia de disc)

Reglajul volanului

Reglam pozitia volanului pe inaltime astfel incat sa putem vedea cu usurinta toate informatiile afisate in bordul autovehiculului, iar pe adancime astfel incat sa putem aseza incheietura mainii drepte pe latura superioara a acestuia tinand umarul lipit de spatarul scaunului. In acest mod, atunci cand vom cobori mainile la pozitia 9-15, coatele vor fi flexate, obtinand control, siguranta si confort.

Tetiera

Unul dintre elementele trecute cu vederea, insa un reglaj corect ne poate salva viata in cazul unui accident. Reglam tetiera astfel incat partea superioara a acesteia sa fie la aceeasi inaltime sau mai sus de partea superioara a capului nostru. In acest sens, vom evita o fractura in zona cervicala in cazul unui impact frontal (la revenirea in scaun dupa lovirea airbag-ului) sau din spate.

Centura de siguranta

Ai inteles bine. Si centura de siguranta se regleaza si este necesara pentru a fi in siguranta in interiorul masinii. Reglam inaltimea de pe stalpul masinii astfel incat atunci cand o cuplam aceasta sa se aseze la o distanta egala intre gat si urmar. Ne asiguram ca centura de siguranta nu este rasucita in niciun punct. In eventualitatea unui impact, forta centurii de siguranta ne poate produce daune severe daca reglajul nu este corespunzator. In ultimul rand, dupa ce cuplam centura de siguranta, tragem de ea pentru a ne strange in scaun. Facand asta, atunci cand vom avea nevoie ca ea sa actioneze, ea o va face mai rapid. Autovehiculele noi si inteligente pretensioneaza centura in mod automat.

Scaunul pasagerului

Scaunul pasagerului se regleaza urmand aceeasi pasi ca si in cazul scaunului conducatorului auto. Singurele diferente sunt reglarea pozitiei fata-spate astfel incat sa avem picioarele flexate atunci cand le odihnim pe podeaua autovehiculului si omiterea pasului 4.

Dupa cum putem observa, fiecare reglaj al pozitiei scaunului trebuie facut cu mare atentie. Urmand cei 7 pasi prezentati anterior veti deprinde bazele solide ale condusului in siguranta.

Tu executai corect toti acesti pasi?